bankCoraz większa liczba polskich banków oferuje usługi bankowości internetowej, dzięki którym możemy wykonywać operacje na swoim koncie bankowym nie wstając od komputera, za pośrednictwem przeglądarki WWW. Jest już w czym wybierać: usługi internetowe oferuje obecnie w Polsce osiem banków, a niewątpliwie będzie ich jeszcze więcej. Spróbujmy zatem podjąć się małego porównania dostępnych ofert.

Pionierem bankowości internetowej w Polsce był Powszechny Bank Gospodarczy SA, który uruchomił swój oddział internetowy w październiku 1998 r. (od 1999 r. bank ten został włączony do Pekao SA). Przez ponad rok nie miał on żadnej konkurencji na rynku; dopiero w listopadzie 1999 r. usługi internetowe zaoferował kolejny bank – BPH SA. Te dwa banki wyznaczają zarazem dwa podejścia do usług bankowości internetowej.
Pierwsza koncepcja, zrealizowana przez Pekao SA, polega na uruchomieniu specjalnego oddziału elektronicznego, w którym zakładane są „internetowe” rachunki. Tylko konta prowadzone w tym oddziale mogą być obsługiwane przez Internet; do rachunków założonych w „tradycyjnych” oddziałach tegoż banku dostępu elektronicznego nie ma. Koncepcję tę przejął od Pekao SA także największy polski bank – PKO BP SA. Skrajnym zaś przykładem realizacji tej idei jest mBank – pion detaliczny Banku Rozwoju Eksportu SA: bank ten w ogóle nie ma żadnych fizycznych oddziałów i prowadzone w nim rachunki obsługiwane są wyłącznie przez Internet oraz telefon. Natomiast drugie podejście, którego inicjatorem był BPH SA, traktuje bankowość internetową jako dodatkowy, uzupełniający kanał dostępu do dotychczasowych rachunków, prowadzonych w dowolnych oddziałach banku, na równi z osobistą wizytą w oddziale czy zleceniami telefonicznymi.

Chcąc zostać użytkownikiem systemu bankowości elektronicznej, trzeba oczywiście założyć sobie konto w wybranym banku. We wszystkich polskich e-bankach procedura założenia takiego konta wygląda podobnie, choć nie do końca. Typowy schemat polega na wypełnieniu formularza wniosku na stronie WWW, a następnie – po upływie określonego przez bank terminu, który może wynosić od kilku dni do kilku tygodni – udaniu się do wybranego przy składaniu wniosku oddziału banku dla podpisania umowy. Wraz z umową otrzymujemy wówczas wszelkie dane umożliwiające dostęp do konta, takie jak nazwa użytkownika, hasło itp.
C.D.N.